Poszukując nowego pracownika, przedsiębiorstwa często decydują się na zlecenie procesu firmom zewnętrznym, które specjalizują się w takich działaniach. Outsourcing rekrutacji, bo tak właśnie nazywany jest ten zabieg, polega na przekazaniu całości bądź części procesu poszukiwania idealnych pracowników firmom zewnętrznym, które mają w tym obszarze większe doświadczenie oraz możliwości.
Powszechne stosowanie outsourcingu rekrutacji
Jest kilka głównych powodów, przez które przedsiębiorstwa decydują się na zlecanie procesu rekrutacji firmom zewnętrznym. Przede wszystkim, pozyskiwanie nowych pracowników składa się z czynności wymagających wyjątkowej cierpliwości oraz dokładności. Należy dokładnie przeanalizować wszystkie dokumentacje, a także umiejętności czy mocne strony osób starających się o zatrudnienie.
W celu przeprowadzenia poprawnej rekrutacji, obowiązkowa jest wiedza z zakresu konkretnego rynku pracy. Pozyskiwanie odpowiednich w tym kierunku kompetencji wymaga sporo czasu, a korzystanie z usług prowadzonych przez firmy zewnętrzne pozwoli na jego oszczędność. Współpraca z firmami prowadzącymi outsourcing może odbywać się zarówno w sposób jednorazowy, jak i trwały. Przedsiębiorstwa decydują się na tryb trwały w sytuacjach, w których mają one do czynienia ze sporą i regularną rotacją pracowników.
Zadania zewnętrznych firm rekrutacyjnych
Przedsiębiorstwa świadczące usługi outsourcingu mają określone cele oraz zadania, które muszą zostać zrealizowane. Do przykładów obowiązków takich firm należą między innymi:
- stworzenie opisów stanowisk pracy w oparciu o kluczowe kompetencje, niezbędne na danym stanowisku,
- pozyskanie najbardziej dopasowanych kandydatów poprzez: ogłoszenia, własne kontakty, bazy danych i social media oraz metody rekrutacji takie jak direct search, executive search,
- prowadzenie rozmów rekrutacyjnych telefonicznie, online i osobiście, w jednym lub dwóch etapach,
- przeprowadzenie testów językowych lub psychologicznych,
- opracowanie raportu końcowego dla Klienta - przedstawienie wyselekcjonowanych kandydatów.
Zebrane wyżej informacje pokazują, że outsourcing rekrutacji ma wiele zalet. Przedsiębiorstwa oszczędzają przede wszystkim pieniądze oraz czas oraz zasoby, które mogą zostać wykorzystane w innym obszarze. W celu rozwoju organizacji, firmy zajmujące się pozyskiwaniem nowych pracowników przekazują odpowiedni feedback kandydatom biorącym udział w rekrutacji, co zdejmuje ten obowiązek z pracodawcy i tym zapewnia również dobry Employer branding przedsiębiorstwa.